.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
واردات میوه، بلای باغ‌داران، دشمن جان مردم
هلو از ترکیه می‌آید و سیب از آمریکا و شیلی؛ پرتقال از مصر وارد می‌شود و موز از اکوادور. باقی میوه‌ها هم یا پاکستانی هستند یا چینی. امارات، سریلانکا، مالزی، فیلیپین و بسیاری کشورهای دیگر هر یک سهمی در این بازار دارند. میوه‌های ایرانی هم، بر شاخه‌های درختان انقدر می‌مانند تا خشک شده و بیفتند یا خوراک کلاغ‌ها شوند.

هلو از ترکیه می‌آید و سیب از آمریکا و شیلی؛ پرتقال از مصر وارد می‌شود و موز از اکوادور. باقی میوه‌ها هم یا پاکستانی هستند یا چینی. امارات، سریلانکا، مالزی، فیلیپین و بسیاری کشورهای دیگر هر یک سهمی در این بازار دارند. میوه‌های ایرانی هم، بر شاخه‌های درختان انقدر می‌مانند تا خشک شده و بیفتند یا خوراک کلاغ‌ها شوند. در عوض وزارت بازرگانی اعداد و ارقام رو می‌کند که صادرات ما بیشتر از واردات است. همه نوع میوه وارد می‌کنیم و سیب و کیوی صادر می‌کنیم. به این ترتیب باغداران چاره‌ای ندارند غیر از اینکه به درختان به ثمر نشسته‌ چشم بدوزند و از بین رفتن محصولشان را تماشا کنند.

تازه‌ترین آمار گمرک ایران از افزایش واردات میوه در 4 ماهه نخست امسال خبر داد. از ابتدای سال 90، 4هزار تن سیب وارد کشور شده است، در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، محصولشان روی دستشان مانده و بازار مناسبی برای عرضه ندارند.

در این مدت 308هزار تن میوه وارداتی به کشور، 145 میلیون و 632هزار دلار قیمت داشته است در حالی که واردات سال گذشته، 279هزار و 758تن بوده و 94 میلیون و 213هزار دلار هزینه داشته است.

امارات متحده عربی، ترکیه و مصر طلایه‌داران واردات میوه به ایران بوده‌اند و از کشورهای فیلیپین، آفریقای جنوبی، پاکستان، شیلی، چین، هند، فرانسه، اسپانیا، کانادا، بحرین و ایتالیا نیز میوه وارد کشور شده است.




آمارهای متناقض، اظهارات متفاوت
صحن علنی مجلس در هفته نخست مردادماه صحنه ارائه آمارهای متفاوت و گاه متناقض درباره ارقام و حجم واردات به کشور بود. نمایندگان بر افزایش میزان واردات محصولات کشاورزی و دامی اصرار داشتند، اما وزرای بازرگانی وجهاد کشاورزی با اعداد و ارقام دیگری اعلام کردند که نرخ واردات این محصولات نسبت به سال گذشته کاهش نیز داشته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از جمله نمایندگانی بود که با استناد به برخی ارقام سال های ۸۴ تا ۸۹ اعلام کرد که واردات میوه در سال ۸۴، ۵۷۵ تن بوده که در سال ۸۹ به یک میلیون تن افزایش یافته است.

اما از سوی دیگر وزیر بازرگانی با ارائه آماری از واردات و صادرات در سال‌های گذشته اعلام کرد که در این سال‌ها صادرات محصولات میوه 2.5 میلیارد دلار بوده و واردات آن 2 میلیارد دلار و دیگر اینکه در سال ۸۹، صادرات میوه نسبت به سال ۸۸، ۳۰ درصد افزایش داشته و واردات میوه به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با نپذیرفتن این امر بیان داشت که عده‌ای توطئه ای را در بخش کشاورزی طراحی کرده اند و شواهد بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد. رجایی در این خصوص گفت: «این جریان امنیت غذایی کشور را هدف گرفته است و با شگردهای خاص به دنبال از بین بردن استقلال غذایی کشور و وابسته کردن کشاورزی کشور به بیگانگان است.»

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه روند صادرات را تنها محدود به سیب و کیوی می‌داند. وی بر این عقیده است که صادرات میوه به دلیل کمبود عرضه، افزایش هزینه‌های تولید و صادرات و کاهش قدرت رقابت صادرکنندگان، کاهش یافته است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه که خود به یکی از واردکنندگان میوه تبدیل شده است، با انتقاد از واردات میوه می‌گوید: «مدعیان حمایت از مردم، بازار کشور را به روی میوه‌های خارجی باز کرده اند.»

میوه‌های خارجی، سم‌اند
بر اساس گزارشات، همه میوه های وارداتی، در كشور مبدأ به سموم و مواد نگهدارنده آغشته می‌شوند تا مدت زمان ماندگاری‌شان افزایش پیدا كند. این سموم در بدن به صورت رادیكال آزاد درآمده و در درازمدت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

از آنجا كه رنگ‌های غیرمجاز اغلب حاوی فلزات سنگین هستند بنابراین در بافت‌های مختلف بدن انباشته شده و صدمات جبران ناپذیری را به انسان وارد می‌كنند؛ اختلال در كارآیی قلب، بروز اشكال در سیستم خون‌رسانی بدن، اختلال در هضم غذا و كاركرد دستگاه گوارش، پاركینسون و پوكی استخوان، بروز نقص‌های ژنتیكی، تولد نوزادانی با وزن كم، افزایش سقط جنین و اختلال در ترشح هورمون رشد از جمله صدمات ذکر شده هستند.

گفته می‌شود میوه‌های وارداتی به‌خصوص پاکستانی، علاوه بر سرطانزا بودن، باعث ایجاد بیش فعالی و آلرژی به‌ویژه در كودكان می‌شود.

گزارش شده است؛ در بسیاری از كشورها میوه‌های صادراتی پیش از ورود به بازارها باید تست استاندارد بودن میزان سموم و املاح را از سر بگذارنند و سپس در بازارها توزیع شوند. اما متاسفانه درمورد میوه‌هایی كه وارد ایران می‌ شوند این مرحله اعمال نمی‌شود و بسیاری از شهروندان تنها به اتكا به ظاهر، میوه‌های خارجی را در اولویت خرید قرار می‌دهند.

میوه هم مافیا دارد
آنچه از شواهد برمی‌آید، واردکنندگان بدون هیچ مشکلی می‌توانند انواع میوه‌های خارجی را در فصل برداشت به کشور وارد کنند. میوه‌هایی همچون سیب، هلو و پرتقال از کشور شیلی و ترکیه به کشور وارد می‌شوند و در تمامی خرده‌فروشی‌ها به عرضه می‌رسند، درحالی که هنوز منبع مجوز و ثبت سفارش این میوه‌ها مشخص نیست. وزارت جهاد کشاورزی نیز ارایه هرگونه مجوز برای واردات میوه را تکذیب می‌کند. وزارت بازرگانی هم ثبت سفارش‌های موجود در این وزارتخانه را براساس مجوزهای جهاد کشاورزی می‌داند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگویی بیان کرده است که واردات میوه در گذشته برعهده ۴ نفر بود اما الان ۶۰ نفر در این امر دخالت دارند که نه تنها شناختی از بازار ندارند، بلکه فقط به دنبال واردات و کسب درآمدند.

یکی از وزرای اسبق کشاورزی، نیز بر این باور است که در حال حاضر تنها 10 شرکت وارد‌کننده میوه در کشور وجود دارند که با ارتباط‌هایی خاص دست به واردات میوه می‌زنند؛ در مقابل این واردات نیز از زیر مالیات شانه خالی می‌کنند.

عیسی کلانتری، از عدم نظارت دولت بر عملکرد این شرکت‌ها و تبانی برخی از افراد خاص با آنها می‌گوید و همین امر را دلیلی بر وجود مافیای واردات میوه در کشور اعلام می‌کند.

تبعات سودجویی
ایران مقام پنجمین تولیدكننده میوه در جهان، و نخستین كشور در خاورمیانه را داراست. از این رو تولید میوه در کشور کفاف نیازهای مردم را می‌دهد. بر این اساس به گفته کارشناسان در شرایط موجود، نباید برای تنظیم بازار داخلی، در را به روی تولیدات خارجی باز بگذاریم و افزایش این روند تنها نشانی است از بی‌هنری وزارت بازرگانی.

آن‌گونه که کارشناسان این زمینه می‌گویند، متاسفانه ورود میوه در كشور همچون برخی كالاها در دست عده‌ای خاص است كه بدون در نظر گرفتن منافع كشاورزان و همچنین منافع ملی اقدام به واردات میوه می‌كنند. این افراد با ورود این "سم" هم كشاورزی و بازار كار كشور را از بین می‌برند و هم جان مردم را دست‌مایه بازی قرار می‌دهند./فرارو

 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 24 مرداد 1390
همين شليلهاي خوشرنگ تو تهران كيلو 1000تومنه ولي من تو شمال توي باغ خودم چيدم بردم بفروشم گفت كيلو 50 تومن ، خوب اين ضعف بازرگاني استان يا تعاونيهاي روستايي نيست پس چيه؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.